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Retrato de Otero Espasandín da autoría de Ana Santiso
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Xosé
Roxelio Otero Espasandín, mestre e poeta, fillo de labregos, naceu na parroquia
cerdedense de Santa Baia de Castro, lugar de Castro do Medio, en novembro de
1900. Amén da súa obra poética e xornalística en galego, é autor, en castelán,
de máis dunha trintena de libros de divulgación histórica e científica,
elaborados, boa parte, durante a súa estadía bonaerense. O pintor e escritor
Luís Seoane, camarada na diáspora, exclamaría: realizó en seis o siete años una labor enciclopédica sin igual.
Intelectual comprometido coa educación, a
liberdade e a democracia, viuse obrigado a fuxir dunha España esgazada polas
poutas do fascismo. Padeceu a condición de refuxiado no campo francés de Saint-Cyprien
(1939) e o posterior exilio en Inglaterra (1939-41), Arxentina (1941-47) e
Estados Unidos. Otero Espasandín, que non voltaría a Galiza, faleceu en Washington
o 15 de outubro de 1987, após unha vida entregada ao estudo e á docencia.
Vállanos de laudatio esta colección
de retallos de prensa (1921-1929) cos que rememoramos apenas os seus anos
mozos, os seus “enrabechados”, vertixinosos, esperanzados e “felices” anos
vinte.
No xornal santiagués El Compostelano do 13 de abril de 1921 (páx. 3), baixo o titular
“Maestros y estudiantes normalistas”, atopamos a Otero Espasandín, estudante de
Maxisterio, asumindo o cargo de vicepresidente da xunta directiva da Asociación
de Maestros y Estudiantes Normalistas.
O 19 de abril de 1921, a mesma
cabeceira (en portada) e baixo o titular “En la Normal”, informa: La última conferencia de Ciencias en la
Escuela Normal de esta ciudad, estuvo a cargo del alumno de cuarto curso don
José Rogelio Otero Espasandín, disertando sobre el tema “Estudio físico-químico
del aire”. Expuso, acertadamente, los cuerpos que forman dicha mezcla, los
procedimientos que en el laboratorio se emplean para separarlos y la acción que
cada uno de ellos ejerce en la materia, y especialmente sobre los seres vivos.
Hizo un detenido estudio físico del aire explicando la causa de la presión,
meteoros aéreos y fenómenos ópticos que se producen en la atmósfera.
A súa disertación deu pé a un debate
entre o alumnado asistente que dirimiron os profesores Tello e Sáenz Morilla,
titulares de Química e Matemáticas, respectivamente.
El
Compostelano do 17 de maio de 1921 (páx. 2), baixo o titular “En la Normal.
Una gran fiesta literario-musical”, ofrece a crónica do acto que a Asociación
de Maestros e Normalistas celebrou co gallo do remate do curso académico. Tras
o discurso inicial, a cargo do presidente da entidade, sucédense lecturas de
textos literarios, actuacións musicais e outras intervencións. O profesor de
Matemáticas, Sáenz Morilla, aconseja a
todos que estudien con afán, pero sin dedicarse a especialidades, porque cree
que el maestro debe ser una enciclopedia, para lo que tendrá que saber de todo.
Otero Espasandín aproveita a súa quenda para ler os versos doutro insigne
mestre e poeta, José Mª Gabriel y Galán (1870-1905), en concreto, o poema
titulado “El ama”: Yo aprendí en el hogar
en qué se funda la dicha más perfecta, y para hacerla mía quise yo ser como mi
padre era y busqué una mujer como mi madre entre las hijas de mi hidalga
tierra...
En El Compostelano do 1 de xuño de 1921 (en portada), baixo o titular
“De Instrucción pública”, consta que José Otero Espasandín vén de finalizar os
seus estudos na Escola Normal de Mestres de Santiago.
Ao pouco, ingresa no exército para cumprir o
servizo militar (3 anos). Integrando o Batallón Expedicionario do Rexemento
“Zaragoza”, é destinado ao norte de África. María Cuquejo Enríquez (Xosé Otero Espasandín. Obra galega,
2006), engade: por mor da desfeita de
Annual (xullo de 1921), é mobilizado
a Melilla, neste mesmo ano [...] En
terras africanas coincide con Rafael Dieste, Amado Villar e mais Brea Segade e
xuntos faranlle fronte a un destino duro tanto pola guerra como polos rigores
do deserto.
El Compostelano do 16 de xuño de 1922
reproduce, en portada, un artigo de Otero Espasandín titulado “Bar Cosmopolita.
Escenas de campaña”, asinado en Ras Medua o 5 de xuño. A desfeita de Annual
acontece un ano antes, nas fatídicas xornadas do 22 e 23 de xullo de 1921. Os
poboados de Ras Medua reconquistaríanse o 21 de novembro, catro meses despois.
No sobredito artigo, o de Cerdedo
comparte a súa experiencia forzosa no conflito colonial español: Diré que el Bar Cosmopolita es, en síntesis,
una especie de chabola en mucho inferior a una tienda de pulpo en una feria de
cabeza de partido. Atendiendo al material de construcción, podemos dividirlo en
dos partes. Forman la primera unos cuantos pedazos de puertas viejas colocados
de punta y, asegurándolos, otros colocados horizontalmente sobre ellos y que,
sumados a unas planchas alabeadas de zinc, forman el techo. Unos cuantos sacos
deshechos, a los que sirven de soporte unos palos de pita, componen la segunda
parte, más pintoresca, porque desde ella podemos contemplar una puesta de sol o
el parpadeo de las estrellas...
Malia o contexto, na baiuca “Cosmopolita”, os
recrutas galegos armaban animada e señardosa tertulia literaria. Naquel ermo,
Otero Espasandín e Dieste, cerdedense e rianxeiro, fan agromar unha longa e
incondicional amizade: Llegan juntos
Cambeiro y Dieste. Éste hace unos símiles sutilísimos en el curso de su amena
charla. Es el poeta aticista; siéntase a mi lado y hablamos extensamente de
Valle Inclán, Oscar Wilde, Maeterlinck, Bernard Shaw, Unamuno, Carrere [...] Otros muchos entran y salen a menudo hasta
que, recia y clara, una corneta nos anuncia un plato de rancho [...] A eso de las diez, un toque prolongado
acallará las algazaras de los que en el campamento bailan muiñeiras al son de
una gaita meiga y nostálgica...
No ano 23, Otero Espasandín, Dieste, Amado
Villar e Brea Segade tornan ilesos do Rif. O xornal coruñés El Ideal Gallego do 20 de novembro de
1923 (páx. 3), na sección “Ecos compostelanos”, informa: En la “Casa de las Crechas” anoche, convocados por el director de la “Hoja
Literaria” de Faro de Vigo, señor Posada Curros, se han reunido los
colaboradores de ella, señores Cotarelo, Remiñán, Fuentes Jorge, Maside, Amado
Villar, Otero Espasandín, Barrón y los cofrades de “La Buena Armonía”, señores
Lema (don Manuel J.), López (don Antonio), Asorey, Fernández González, Rey
Alvite y el dramaturgo San Luis, para festejar con una cena íntima el primer
mes de la publicación de dicha Hoja.
O poeta Amado Villar (Villavril) dirixirá as páxinas literarias do Faro, arrequecidas coas colaboracións, entre outros, de Otero
Espasandín.
O xornal vigués El Pueblo Gallego do 29 de xaneiro de 1924 (páx. 6), na sección
“Ecos compostelanos”, publica: A partir
del día 1 de febrero comenzará a prestar sus servicios, en el acreditado
Colegio del Ave María de Santa Eugenia de Riveira, nuestro especial amigo el
joven escritor y maestro nacional D. José Otero Espasandín que desde esta misma
fecha será también colaborador de “El Pueblo Gallego” en aquella localidad.
Plácenos mucho que Otero Espasandín, muchacho de vasta cultura y espíritu
agudo, vaya ocupar un puesto tan importante como el que se le ofrece en
Riveira...
Otero Espasandín, canda Dieste, porá escola no
Pósito de Pescadores de Ribeira. Xosé Mª Brea Segade fará o propio no de
Rianxo. Segundo anota Dionísio Pereira (Paisaxe
vital de X. Otero Espasandín con Castro ao lonxe, 2012), o de Cerdedo compaxinará
as tarefas docentes no pósito coas de mestre de Matemáticas no colexio privado
“Ave María”.
O xornal El
Compostelano do 21 de febreiro de 1924 (páx. 3) saúda a presenza de Otero
Espasandín en Santiago.
O xornal vigués Galicia do 22 de febreiro de 1924 (páx. 2), na sección “Santiago”
(notas culturais), farase eco da presenza de Otero Espasandín nesta cidade.
Continuará...
Faro de Vigo-Terra de
Montes (2-8-2015).
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