.
.
.
.
.
Entrevista con Calros Solla, autor do libro A gran mortaldade (Ed. Morgante, 2019)
No
libro denomínase “gran mortaldade” o que outros nomean “sangría demográfica”.
O escritor Calros Solla vén de
publicar en Edicións Morgante A gran
mortaldade, un conxunto de dezaseis relatos e un micropoemario co que se
estrea no eido da narrativa de ficción.
En opinión do autor, o libro pode
administrarse como menciña para soportar o trauma da decadencia e desaparición
de Cerdedo. Segundo Armando Requeixo, mesturando
feitos e personaxes reais cunha imaxinación prodixiosa, Solla debuxa un mapa
sociolóxico e identitario no que a evidencia do fracaso e a esperanza da
resistencia son os ingredientes principais dun cóctel literario servido con
grandes doses do máis ácido humor (Diario Cultural-Radio Galega, 26-3-2019).
A gran mortaldade integra, canda outros dezaoito volumes, a colección
Cerdedo in the Voyager, un proxecto editorial de características únicas que
converteu Cerdedo en selleira paisaxe literaria e nun dos territorios mellor
estudados dende o punto de vista histórico e etnográfico. O libro será
presentado proximamente na Estrada, Cerdedo, Pontevedra e Vigo. A súa lectura
suscitounos as seguintes preguntas:
A gran mortaldade é a súa primeira
aposta pola narrativa, que supuxo para vostede enfrontarse a un xénero
literario inexplorado?
Certamente, cada xénero literario ten
o seu código de expresión. Enfrontei a angueira da narración co mesmo
entusiasmo co que enfronto a miña afección pola exploración e a descuberta. Non
obstante, n’A gran mortaldade tamén son
evidentes as concesións ás disciplinas poética e ensaística. Tiña moi claro o
que quería transmitir en cada relato, mais procurei non coartar a súa canle de
expresión; deixei que, capítulo a capítulo, a mensaxe hibridase ou se acomodase
ao leito que, insospeitadamente, escolleu para discorrer.
O
libro desprende un ton apocalíptico, cales foron as súas motivacións?
Entre os personaxes históricos e
lendarios que o pobo de Cerdedo lle legou á galeguidade, a figura do Tecelán de Carballás é unha das que mais
éxito colleitou. Integrado no aparato mitolóxico do monte do Seixo, o Tecelán vaticinou a fin dos tempos, a
fin do mundo, e da súa atinada clarividencia valémonos para facer de fío condutor
(v.g.: “Os tres misterios da Moura”). Ben interpretado o prognóstico, as
“cuartetas” do vedoiro de Carballás adiantaban a desaparición dunha forma de
vida, dunha maneira de estar no mundo, de interaccionar coa natureza. Por
desgraza, a profecía cumpriuse. O modelo de globalización imposto polos poderes
financeiros, fundamentado no consumismo sen escrúpulos, outorgoulle a bitola
antisistema a toda actitude que avogue pola sustentabilidade e a convivencia
harmónica co medio. En Cerdedo non se lle quixo ou non se lle soubo pór couto a
esta inanición disfrazada de progreso. Afogada a inherencia agropecuaria, vivir
en Cerdedo volveuse inviábel. Ao longo destas décadas de investigación e
divulgación do noso pasado e da nosa tradición, procuramos tecer un Cerdedo
honroso e alternativo co obxectivo de espertar conciencias, porén tampouco
tivemos éxito. Mesmo así, úrxenos aprender dos erros cometidos e emprestarlles
máis atención ao refraneiro, á sapiencia ancestral destilada das vellas
fabulacións e menos ao discurso suíño e interesado da política convencional,
instalada na autocompracencia. Máis alá das nomenclaturas, Cerdedo deixará de
ser o Cerdedo que coñececemos tras a morte da derradeira vaca e o apagamento da
memoria oral.
O
libro está ateigado de símbolos. Como explica a figura do mecanismo da Antiguidá?
Nese relato non se eluden responsabilidades.
A Cerdedo todos o matamos e el soíño acabou morrendo. O mecanismo da Antiguidá
representa o noso reloxo biolóxico que interrompeu o tictac en faltando quen
lle dese corda. O declive vénse como a noite no inverno. Facer revivir un
territorio moribundo é un arduo labor colectivo. Para mudar este estado, para
pór Cerdedo en hora, cómpre encomendármonos á ciencia e á maxia. Soa paradoxal,
mais o Cerdedo 4.0 deberá esconxurar o meigallo oportunista que nos fixo
desaparecer como institución. De nada vale escenificar o pranto desconsolado de
portas para dentro. Para que no pobo fragüe a necesaria revolución, débese propiciar
o cambio no celme de cada individuo. Para que o morto resucite, antes ten que
decatarse de que está morto (“O sono eterno”, “Chamada de socorro”, “A casa que
come”...). Cerdedo está enfermo de inercia: mortos sepultados, mortos
esquecidos, mortos de corpo presente, mortos ausentes, mortos en vida... Xa
digo, a tarefa é titánica, mais ineludíbel.
Canto
hai de realidade nesta ficción?
No libro conviven personaxes reais e
imaxinarios. Tanto uns coma outros foron utilizados simbolicamente. Así mesmo, conxúganse
os feitos históricos coa ficción verosímil, combinando o “pasou o que pasou” co
“non pasou pero podería ter pasado”, e todas as tramas se van engrenando cun
obxectivo: salientar que Cerdedo (ou Galicia) non poden aturar por máis tempo
esta prostración.
Entenderase
este libro fóra de Cerdedo?
Indíxenas ou foráneos, o autor
encarécelles aos lectores o esforzo necesario para desentrañar os misterios da
nosa triste circunstancia, en troco de aprender na cabeza doutro (na nosa). O
mal non é endémico de Cerdedo; en Cerdedo, o virus mutou e fíxose resistente. É
certo que A gran mortaldade permite
diferentes lecturas, atendendo ao grao de vinculación co territorio e a súa
problemática. Secasí, o despoboamento, a impostura política, a resignación, a
ocaso das culturas minoritarias... son temas universais. Aínda que nada é o que
parece, os ollos informados e perspicaces axiña darán coas claves
interpretativas, recreándose no exercicio de ler entre liñas.
Que
repercusión está tendo o libro?
En Cerdedo, a de sempre, a que se lles
vén dispensando, dende 2002, a todos os títulos da colección Cerdedo in the
Voyager. Silencio medroso ou militante. Hai dezasete anos, a autoridade
decretou a inconveniencia destas lecturas. Pola súa condición de proscritas mesmo
se lles negaron os andeis da biblioteca municipal. Coñecendo o talante, asumo
tal decisión como a máis gloriosa das distincións. Fronte á cerrazón, a crítica
literaria deste país leva tempo gabando este libérrimo proxecto editorial, facendo
fincapé en que non hai concello (ou semiconcello) ao que lle teña emprestado
unha atención tan esmerada. En 2014, Ramón Nicolás escribía: a todas luces supón un proxecto singular e
mesmo diría que exemplarizante no que atinxe ás posibilidades divulgativas que
encerra, de existiren -claro é- persoas voluntariosas como Calros Solla que
levan a cabo iniciativas deste xorne en base á riqueza -só hai que saber
buscala- que desde diversas perspectivas atesouran territorios ou comarcas de
noso, proxectando así a inxección das necesarias doses de orgullo polo propio
que estes traballos, sen dúbida, provocan (Caderno da crítica, 22-12-2014).
Pola súa banda, Manuel Gago falaba do
caso máis asombroso de fidelidade a un concello (Galiciaé, 14-2-2018).
No libro noméase
“gran mortaldade” o que outros denominan “sangría demográfica”. En Cerdedo, na
comarca de Montes, a perda de poboación non só repercute nas cifras do censo; o
despoboamento das aldeas é unha grande extinción de índole identitaria e
cultural. Así e todo, ao libro agárdalle unha asimilación lenta e silandeira,
porque o asunto que se aborda é a inexorábel desaparición dun pobo, e a morte, no
rural, volveuse un tema tabú.
Bótalle
en cara algo a Cerdedo?
Non. Traendo a colación as
reminiscencias bíblicas d’A gran
mortaldade, o pobo é libre de adorar os ídolos da súa predilección. Á luz
dos feitos e tamén das feitorías, eu tamén son libre de opinar que eses ídolos
son falsos. Outros, ben seguro, deben ser os referentes nos que basear o noso
rexurdimento posíbel: a luminosa erudición do Padre Sarmiento, a ardencia
emancipadora do movemento agrarista, o étnico cosmopolitismo de Otero
Espasandín, os ideais democráticos dos nosos mártires republicanos, a xenial retranca
dos arghinas, o vitalismo de Manuela
de Barro e toda a sabedoría popular escolmada nos catro Retrincos publicados (e un quinto en preparación). É gozoso
salientar que, en Cerdedo, alén do inmobilismo maioritario, existen
honrosísimas e anónimas individualidades cuxo irredutíbel compromiso actúa de
antídoto contra a desesperanza.
Unha
curiosidade, hai alieníxenas en Quireza?
(Risas). Eu non creo neles, mais
habelos hainos. Entre outras leccións, do episodio dos extraterrestres
asimilados aprendemos que cando unha anomalía se prolonga no tempo, o seu
veriño recasta, vaise volvendo sangue do noso sangue. Chegados a este punto, para
combater a iniquidade cómprenos unha transfusión vivificadora de coraxe e amor
propio.
Poeta,
ensaísta, narrador; para cando unha peza teatral?
Se está de saír, sairá. Polo momento só
aspiro, humildemente, a seguir de xira pola comarca coa compañía teatral do
Capitán Gosende e interpretar o meu pequeno papel nesta traxicomedia. O público
a quen lle dedicamos o espectáculo é difícil, pero o escenario é un dos máis
fermosos que coñezo.
.
.
.
1 comentario:
Free and Real Bet On NBA. Watch, Listen, And Win Free - VICI.CC
Bet on basketball youtube mp3 with Realtime Gaming (RTG) - your source for free sports picks and predictions. Get the best sports predictions, best odds and predictions.
Publicar un comentario