25/1/15

PELOTAZOS NO SANGAL (Faro de Vigo, 25-1-2015)

.
.
.
.
.
Pelota de fútbol dos anos vinte
.
.

A historia do balompé local asóciase indiscutibelmente ao topónimo “Sangal”. O Sangal é o nome do monte comunal de Cerdedo e, asemade, a denominación de dous campos de fútbol que, en épocas sucesivas e localizacións diferentes, existiron no concello.
            No Sangal vello (despois, Novo Sangal), lomba achaiada á beira da estrada de Ourense, batéronse heroicamente as dúas escuadras cerdedenses: o Cerdedo F. C. e o FV, rebautizado após co nome de San Xoán C. F.
            O Cerdedo F. C. fundouse alá polo ano 1926. De aínda existir, o club cerdedense estaría a piques de cumprir 90 anos. Por facer a comparanza, o Deportivo da Coruña constituíuse no ano 1906, o Celta de Vigo, en 1923 e o Pontevedra C. F. comezou a súa andaina no ano 1941.
            Na páxina 7 do semanario El Heraldo Gallego (Órgano de las colectividades gallegas en El Plata), editado en Bos Aires o 9 de maio de 1926, lemos a noticia fundacional: En reunión celebrada uno de estos días por un grupo de entusiastas del football, se acordó la formación de un modesto equipo con el título de Cerdedo F. C., habiéndose nombrado la siguiente directiva: Presidente, don Antonio Sanmartín; secretario, don Francisco Varela Garrido; tesorero, don Francisco Bouzas Varela; vocal primero, don Gervasio Bugallo y segundo, don Francisco González. Nuestra enhorabuena a todos.
            A seguir, faise enumeración dos primeiros benefactores: Con objeto de concluir las obras de nuestro campo del Sangal se ha abierto entre los aficionados al deporte y amantes del desarrollo del pueblo una suscripción que será cubierta con éxito en muy pocos días.
            He aquí la lista de los donantes hasta ahora: Doña Carmen Díaz Gutiérrez, 25 pesetas; don Gervasio Bugallo, 25; don Francisco Varela Buela, 15; don Francisco Bouzas Varela, 10; don Antonio Vidal, 5; don Benigno Sanmartín, 5. Suma y sigue, 100 pesetas.
            Consonte a listaxe de adhesións, represores e represaliados unían esforzos en prol do ilusionante proxecto deportivo, dez anos antes do fatídico verán do 36.
            Ao respecto do acrónimo FV (O Efeúve), uns afirman ser as iniciais de Figueiroa-Vilar, dúas aldeas da parroquia de San Martiño, posto que, ao parecer, os veciños destes lugares integraban maioritariamente o cadro de xogadores. Outros, que as siglas correspondían ao seu patrocinador, a Funeraria Vidal, empresa vencellada co restaurante “O Meu Lar”. De feito, grazas ao patrocinio d’O Meu Lar, o equipo lucía indumentaria completa (servizo de lavandaría incluído) e mais rolda de espirituosos para correr, cando menos o frío, nos xélidos domingos invernais.
            Na década dos oitenta, militei, canda a rapazada de Meilide, no San Xoán de Cerdedo e as miñas pernas probaron en máis dunha ocasión a contundencia da liga de Terra de Montes e o xabre afochancado do Sangal.
            As consignas recibidas durante o quentamento eran poucas e concisas: “Pelotazo arriba para que empalme Feroz”, “Pode pasar o balón pero non o xoghador” e “A patada máis baixa no ceo da boca”. Naqueles combates sen cuartel, esfurricaría o mesmo Espartaco.
            A decadencia do concello, irreversíbel a todas luces, concretouse na mingua demográfica e o conseguinte avellentamento da poboación. Ao pouco, xa non quedaban voluntarios que, en número de once, quixesen vestir de curto. En Cerdedo, o deporte contaxiouse da atonía xeral e daquelas tardes de gloria apenas dan testemuño unhas poucas fotografías.
            Pasaron os anos. Mentres o concello de Forcarei, tan mal comunicado coma o noso, espelía o enxeño e ía fiando o seu tecido empresarial, Cerdedo esmorecía sen dar enliñado a agulla.
            A necesidade obrigou a transformar as abandonadas instalacións deportivas nun predio industrializábel á espera de ocupantes. O proceso non requiriu grandes investimentos, pois, cando menos, o terreo xa estaba achandado.
            A autoridade engaiolou os comuneiros de Cerdedo. Os 30.000 m2 do Sangal eran unha regalía, un océano de posibilidades, centos de postos de traballo, a luz ao final do túnel. Barallábanse unha enchente de presolicitudes: unha cementeira, unha cristaleira, unha empresa de equipamentos, unha térmica de biomasa... Mesmo se lle fixeron as beiras á Celulosa.
            En 2004, co apoio unánime da asemblea comunal, o Concello obtivo luz verde para expropiar aquel terreo por un “prezo simbólico” (cero euros!!). A guiadiña comunidade de montes permitía que a cegueira privatizadora lle ripase, a cambio de nada, unha boa porción do seu monte: o monte dos veciños de Cerdedo, dos de antes, dos de agora e, sobre todo, dos do futuro.
            Non demorou o Concello en pasar aos cartos o agasallo dos dadivosos comuneiros. Por fin, en 2006, unha empresa fixo firme propósito de recalar en Cerdedo. Segundo nos fixo saber o actual presidente dos comuneiros, a irreflexiva autoridade vendeulle ao afortunado postor aquela tenza recén-expropiada por pouco máis de 500.000 euros (en 2006, falábase de 48 euros/m2; bótense contas). O comprador, érache boa!, prometeu progreso, riqueza, unha chea de postos de traballo... (Prometer, prometer ata meter...). En maio de 2007, un cura bendiciu o flamante complexo fabril. Privouse a autoridade en funcións da foto inaugural por non influír no resultado das eleccións. Xa ven, unha democracia modélica.  
En Cerdedo nunca pasa nada e, xa que logo, pasa de todo, e pouco bo. A día de hoxe, cóntanse cos dedos dunha man os cerdedenses vinculados laboralmente co polígono industrial. Algo semellante aconteceu co parque eólico do Seixo. Seica, a día de hoxe, a empresa aínda lle debe ao Concello (non aos comuneiros) uns 200.000 euros daquela operación á desesperada. A día de hoxe, outra empresa medrou dacabalo da primeira para acabar tributando en terra allea. E todos, mesmo a inoperante oposición, a mirar para outro lado.
E logo, non sería máis intelixente ter negociado unha concesión da parcela, aínda que fose de balde, sen perder nunca a propiedade? Non sería máis rendíbel ter a tixola polo rabo para esixir novas contrapartidas de acontecer calquera muda nas condicións pactadas? Isto lémbrame unha coñecida copla que cantaban os canteiros cerdedenses deslocados nos Pireneos. “Ferrocarril de Canfranc, por quen andas ghobernado...”.
Por engadirlle máis pementa a esta fabada, só faltaba que un cracker metese man nas contas do Concello e marchase cos 200.000 euros... Ben, isto sería demasiado adubo.
En resumo, os comuneiros de Cerdedo, asesorados polo inimigo, desprendéronse de 30.000 m2 de monte para goce exclusivo do capital privado que agora, aínda por riba, os ningunea. Non se pode concluír doutro xeito, aos estrategas do Concello a operación saíulles redonda, cuspidiña a unha pelota. “En política pódese facer de todo, agás o ridículo” (Tarradellas dixit).
As miñas amizades perigosas fixéronme chegar o outro día o pasquín (a toda cor e pésimo galego) das obras e milagres do Goberno local. Leo que, non satisfeitos coa primera fazaña, xa están pensando en facer o propio con máis dun millón de metros cadrados de monte, esta vez dos comunerios de Folgoso. Deus os pille confesados.
A fotonovela do Concello, que aínda dá para ler, inclúe as varandas da estrada de Limeres, os “quitamedos” que pretenden disimular a corta indiscriminada de carballos. Prégolles encarecidamente que non poñan a proba a súa eficacia. A maiores, a praia fluvial (ou piscina), inaugurada centos de veces, e as presuntas instalacións deportivas anexas que (desengánense os de fóra) non son máis ca as leiras de sempre acoutadas con malla de obra de cor laranxa (por fortuna, xa foi retirada canda os lombos rebenta-amortecedores).
Outro capítulo importante son as fontes, esas que o Concello anota no seu haber pero que, en realidade, son sufragadas cos cartos das comunidades de montes. Non sei cal escoller como paradigma da horterada: o avechucho de San Martiño, o león de Filgueira ou o mausoleo da vaca de Cerdedo. Isto da proliferación de fontes a min chéirame a nostalxia ideolóxica. Polo menos, estas non se adobían co xugo e as frechas. 
As páxinas 8 e 9 do folletín dedícanselle á cíclica enxurrada de chapapote. Créanme cando lles digo que é triste observar a capela do San Bertolameu, en Chamadoira, asoballada polo asfalto. A seguir, os pasos de peóns pintarrallados de azul, o emprego de herbicidas para desbravar as beiravías (isto omítese) e as rotondas.
Despois de moito cavilar, o Concello decidiu esquecer o asunto da sinuosa variante, gabándose de terlle trocado a Fomento un viaduto por tres rotondas. A min sóame de novo ao conto da toupeira (o orzamento da variante roldaba os 48 millóns de euros). Hai anos que veño criticando o proxecto da variante de Cerdedo, así que, non vou fochicar máis na ferida. Agora ben, das prometidas redondas, a que me parece fóra de toda lóxica é a do cruce cara ao Serrapio.
Segundo pintan no plano, o desmesurado vial desfigurará a contorna do abandonado Vichocuntín de Riba (a famosa e fermosa aldea prohibida). Postos a facer rotondas, é difícil entender como non se se lle dá prioridade á mellora do perigoso acceso ao lugar de Pedre. Probabelmente, a autoridade considera que estes veciños xa van ter abondo coa trincheira (ou acantilado) contemplada nas obras do tren lixeiro Vigo-Madrid.
Fai ben o Goberno local en contratar un técnico en Medio Ambiente para protexerse de si mesmo, malia que o diplomado en Turismo en prácticas teña por difícil misión ensinarlles Cerdedo aos de Cerdedo. No capítulo dos orzamentos para o 2015, o Concello destinará 350.000 euros para gastos de persoal. Velaquí un exemplo de empresa boiante. Feliz ano electoral.
.
.
.

19/1/15

DE SOLPORES E PETRÓGLIFOS

.
.
.
 .
.
 .
.
 .
.
 .
.
 .
.
 .
.
.
.
.

18/1/15

CAPITÁN GOSENDE FAI HISTORIA EN CERDEDO (Faro de Vigo, 18-1-2015)

.
.
.
.
Ao pé do petróglifo descuberto en Carballás (Cerdedo).
.
.

Cando un lles confía boa parte da súa vida aos camiños, de cando en cando, o vadiar vese premiado cun roibén, cun poallar miudiño, cunha fonte de auga fresca, co relato dun viaxeiro que vén de volta. Cando un dedica boa parte do seu tempo a remexer no pote das apócemas, de raro en raro, o gurgullar da fervura zarrapícao co escumallo das revelacións.
            A segunda fin de semana de xaneiro, o colectivo Capitán Gosende foi agasallado novamente polos lares viales, nosos valedores. Non temos queixa, cando o desazo ou o fastío nos torce o carro, axiña o destino se confabula para devolvernos á verea. Porque hai que tirar para adiante, chova que vente; testa contra a desventura.
            A noite do sábado 10, ascendemos entre a néboa ao monte Coirego (Cotobade). Alí, no Chan da Poza, citarámonos cos compañeiros da Asociación Astronómica Sirio de Pontevedra, para, valéndonos do telescopio que dispoñen en usufruto (mercé a un convenio de xestión asinado cos propietarios, os tamén amigos Canón de Pau), observar o avance do cometa C/2014 Q2, máis coñecido por Lovejoy, en homenaxe ao seu descubridor.
            Houbo un intre no que sopesamos dar volta, pois, o pachorrento meteoro ameazaba con privarnos da corrica dos meteoritos. Por fortuna, a medida que iamos gañando altura, xa perto daquel planalto, o pano da brétema retirouse e o universo refulxente fíxose escenario. Comezaba o espectáculo.
O astro de cauda verde esmeralda andaba no seu perixeo. En nada, volvería esvaerse na fondura do cosmos, ensumido nunha singradura de 8.000 anos. Como non temos por intención quedar para a semente, era obrigado trasnoitar.
O astrónomo afeccionado australiano Terry Lovejoy manexaba un telescopio Schmidt-Cassegrain de 200 mm cando se decatou da presenza do cometa. Nós contabamos cun Meade LX200 ACF de 400 mm. O obxectivo, coma sempre, era non perder detalle.
Axiña comprobamos como a visita ao observatorio do Coirego non se ía limitar ao visionado do fatuo corpo celeste. Malia a friaxe, os voluntarios da asociación non dubidaron en impartirnos unha clase de astronomía básica: o planeta Xúpiter amañeceu polo leste (as lentes permitíronnos ver o aliñamento de tres das súas lúas: Ío, Europa e mais Ganímedes); a constelación de Orión (eu chámoa “a cafeteira italiana”), co seu inconfundíbel cinto de estrelas (as Tres Marías); a constelación dos Xemelgos (Cástor e Pólux); as Pléiades (a galiña dos pitos de ouro), instaladas na constelación do Touro; a Osa Maior (o Carro); a Osa Menor (o Carriño), coa estantía Estrela Polar indicando o norte; Casiopea (o uve dobre); a constelación do Cisne e, na outra punta, a estrela máis brillante do ceo, Sirio, que lle dá nome á asociación. A cada pouco, os berros de aglaio abalaban o silencio da noite, ao sermos sorprendidos polo chispear das últimas Cuatrántidas.
Atrapallábanseme no maxín as reflexións do televisivo Calr Sagan que conseguiu meter no corpo daquel neno que fun o becho da astronomía: “A vida é so unha ollada momentánea das marabillas deste abraiante universo. É triste que tantos a estean desbaldindo, soñando con fantasías espirituais”; “Para facer unha torta de mazá, primeiro tes que crear un universo”; “Ás veces creo que hai vida noutros planetas e, ás veces, creo que non. En ambos os dous casos, a conclusión é asombrosa”...
Fun calado durante a viaxe de volta. Matinaba no máxico anteollo do Coirego (2008), en Cotobade; no observatorio das Casetas (2009), en Forcarei. Cerdedo coma sempre, ás escuras. De socato, imaxineime contemplando o firmamento ao abeiro da malfadada escola de parapente, na preeminente atalaia do Seixo. Edificio, hogano, arruinado, abandonado, esquecido, desmantelado. Cantos cartos tirados sen criterio. En 2007, sinalei, entre os enunciados do “Proxecto Montaña Máxica”, a pertinencia de instalar un observatorio astronómico no alto Seixo. “O ser humano é un esmolante cando pensa, pero un deus cando soña”. Sigamos soñando.
Ao día seguinte, como dende hai tres anos e de xeito ininterrumpido, os Gosende tiñamos actividade en Cerdedo. Á hora de costume, fixemos conclave no noso cuartel xeral. Rebumbio de xente na sobremesa. Caras coñecidas. Afagamos cortesmente os amigábeis comensais, entre os que se atopaban: Paulo Nogueira e Magoia Bodega, integrantes dos Treixadura; o cantautor guardés Tino Baz e a insigne poeta Luz Fandiño. Bicos e apertas. A xente boa botárase ao camiño aquela tarde. Despedímonos, aínda que os adeuses, como se verá, acabarían converténdose nun deica logo.
Urxía pórse en movemento, xa que, ás seis, quedaramos ao pé de Portalén, no monte do Seixo, cos amigos Beka Iglesias, artista dixital, e Óscar Carballeda, permacultor, aveciñados na aldea das Chozas do concello da Lama. Por fin se ía facer realidade unha das miñas arelas. A célebre Portalén, que dei a coñecer no verán de 2002, íase dotar, grazas á xenerosa iniciativa persoal destes mozos, dun fito sinalador digno da súa transcendencia, respectuoso, asemade, coa paisaxe e co propio megálito.
Iamos con algo de adianto, así que lles propuxen aos Gosende facer unha paradiña na aldea de Carballás. Hai unhas semanas, cadrando cunha das visitas guiadas á Montaña Máxica, decateime de que alguén estivera rozando unha leira solapada pola matogueira, para fornecer de pasto o gando. Tras os labores de desbravamento, quedou ao descuberto unha xeitosa peneda. Aqueles outeiros reclamaron a miña atención e figuraban na inesgotábel listaxe de tarefas pendentes. Chamaríanlle tamén a atención a algún druída da Idade do Bronce? Era moito hora de comprobalo.
Abeiramos o carro ao pé da estrada, a uns 400 m do rueiro, e, sen demora, galgamos lomba arriba. A intuición empurroume dereitiño ao curuto (644 m). O sol da tardiña untaba as súas raiolas de mel nas fatias de granito. Acadei o coto e, albízaras!! Afeitos ás foquiñas do noso ubicuo “cazoleteiro”, a visión dun extraordinario conxunto de círculos concéntricos (un elemento central, de maior tamaño, do que irradian, cando menos, outros tres máis pequenos) fíxome choutar de ledicia. Outra amosega no cinto de Capitán Gosende. Desculpen a inmodestia, máis sábeme dicirlles que o de Carballás fai o petróglifo número doce na miña conta persoal de achádegos.
A carón da laxa principal, Anjo Torres atopou un fragmento esgazado de pequenas dimensións sinalado con tres coviñas. En prol da súa conservación, cumpriría trasladalo a un lugar seguro. Ben seguro, outorgaríalle razón de ser ao triste e desenxabido Museo da Pedra de Cerdedo. A idea non nos convence moito, mais, visto o visto, peor estaría no PAAR de Campo Lameiro. O novo gravado rupestre bautizouse co nome de “petróglifo de Carballás” (coordenadas: X-552.515; Y-4.708.610).  
O monte do Seixo suma outro gravado rupestre ao seu abismante repertorio arqueomítico. Felicitámonos efusivamente. Sen tempo para recreármonos coa descuberta, proseguimos a marcha cara a Portalén.     
            Alí, na revolta de Portalén, Beka e Óscar levaban xa un anaco ocupados na óptima localización do fito, supeditando a súa visibilidade á existencia ou non de cobertura, xa que o sinalador ía provisto dunha tarxeta impresa cun código QR para acceder in situ, a través dun terminal telefónico, á información que sobre Portalén existe na Rede.
            Segundo nos explicou Óscar, o marco está elaborado con madeira de piñeiro galego (pinus pinaster), tratada con sales de cobre en autoclave. A maiores, aplicóuselle unha man de lasur para exteriores (aceite ecolóxico). O texto, “Portalén”, foi gravado cunha fresadora de man.
            O chanto foi fincado a uns 20 m ao norte de Portalén, no punto onde conflúen os excursionistas que se aproximan a pé dende a Cruz do Seixo. O rótulo orientouse a poñente, cara á corripa aberta polos numerosos visitantes que acceden dende a pista. Procurouse, deste xeito, atender os dous itinerarios. Hoxe por hoxe, malia non mediar apoio ningún por parte das distintas administracións, aquel lugar converteuse nun concorrido santuario pagán. Mellor así.
            Ao pouco de rematar os traballos, mentres contemplabamos arroubados o sol solsticial asomar polo van de Portalén, oímos voces de xente que se achegaba. Eran os admirados amigos de Treixadura, o bardo Tino Baz e a escintilante Luz Fandiño. A súa presenza alumou o luscofusco. Todos decidiran pórlle remate á súa xornada en Cerdedo, ascendendo á montaña sagrada.
            O sol deu as últimas bocaladas e, na soleira de Portalén, Tino Baz, a capela, ceibou do peito o seu poema “80 anos de Luz”, composto na honra da poeta compostelá, exemplo, con 84 anos, da Galiza digna, irredutíbel e contestataria. Os aplausos emocionados resoaron lonxe.
            Hai días nos que un se ve incapaz de administrar tanta beleza. 
.
.
.

7/1/15

DE CERDEDO AO CEO ( II ) - (Faro de Vigo, 7-1-2015)

.
.
.
.
Roda celta labrada nunha tumba do camposanto de Quireza.
..
..

Visitado o camposanto de Tomonde, fixemos un pouso para o xantar. Recuperado o alento, a tarde do 26 investímola na visita dos cemiterios parroquiais de Figueiroa e Castro.
O igrexario de Figueiroa localízase no seo do rueiro de San Martiño. Á esquerda da estrada, érguese un cruceiro provisto de pousadorio. O templo data do século XIX (o antigo localizábase no lugar de Figueiroa). Edificio duns 24 m de lonxitude, orientado a poñente. O lanzal campanario ten un aire co de Tomonde.
Dende a estrada, accédese ao camposanto (nivel inferior) a través de catro chanzos de escaleira. As tumbas terreñas lousan o adro e flanquean a igrexa. Á esquerda da porta grande, en terra, observamos a tumba de “Don Manuel López Vizcaíno. Párroco. *1885-†1983. Recuerdo de sus sobrinos”. Di o pobo que don Manuel, o crego de San Martiño, de infausta memoria, usaba lentes escuros por mor da súa “ollada forte”. Tamén no chan, á dereita, a lápida dun neniño: “El ángel Eligio Simal Torres subió al cielo 22-11-1925 a los once meses”. Róldannos os defuntiños retratados polo fotógrafo Virxilio Viéitez.
Aconchegada a un ángulo da igrexa, batemos cunha estela estarrecedora. A caveira, sobre tibias cruzadas e baixo gadaño ameazante, non nos quita ollo: “Bajo de esta losa fría descansan mortales restos del cura Vidal García que os dio sanos consejos. Falleció en 1º de febrero de 1891 a los 42 años de edad. Rogad a Dios por él”. Uns metros antes, apoiada contra a parede, detémonos fronte a outra lousa profusamente labrada (albíscase un reloxo de area, unha gadaña e un facho).
O muro que acouta o camposanto sostén seis cruces dun incompleto viacrucis. A sétima cruz, mutilada, tamén se apoia na parede sur (botamos en falla oito elementos). As caveiras talladas nalgunhas lápidas lémbrannos o que somos.
A carón da estrada, a face interior do muro de cerramento sostén un sentadoiro corrido. A casa reitoral é magnífica, malia estar en completa e desoladora ruína. Atronan as campás, enfatizando o paso do tempo. Noutrora (facéndonos eco da rumoroloxía), un fío de arame cruzaba o camiño, voando dende o campanario deica a reitoría, accedendo ao cuarto do cura pola ventá. O crego, deste xeito, aínda podía dar o segundo toque da misa ao agocho de sabas e cobertores. 
A groseira ampliación do cemiterio de San Martiño asoballou un fermoso pombal de planta circular. Por se interesar, un nicho está en venda. Nestes panteóns novos, aliñados fóra do camposanto primitivo, atopamos a sepultura de Roxelio Arca Rivas (1913-2010), canteiro e miliciano anarquista, fillo de Francisco Arca Valiñas, mártir da República. Gardamos un respectuoso e emocionado silencio. Sit tibi terra levis. Ao camposanto de Figueiroa tamén se lle asignou o número 13.
Abandonamos San Martiño de Figueiroa e chegamos á parroquial de Santa Baia de Castro. O templo actual, do século XVIII, oriéntase cara a poñente. O igrexario atópase a medio camiño das aldeas de Castro do Medio e Castro do Cabo, na aba noroeste do coto de Castrodiz. Un inxel cruceiro e un canastro dannos a benvida.
Unha imaxe da padroeira preside a portada do templo. Edificio duns 20 m de lonxitude. Espadana de dous corpos e tres vans onde se aloxan dúas campás. Da estrutura, sobresaen catro gárgolas.
As lápidas compoñen o adro, atinxindo a metade do couto sagro. Rosáceas, caveiras e tibias. Nunha delas, riscouse rudamente un corazón. Estelas. Tumbas de anxos, algunhas reproducindo a forma dos cadaleitos de antano. Entremedias, un púcaro de porcelana, representando uns golfiños, sostén unha rosa de plástico. Rexistramos as fórmulas D.E.P. canda R.I.P. e mais E.P.D.
No cemiterio de Santa Baia achamos, á esquerda da igrexa, outra inscrición en lingua galega: “Delmino Vázquez Moreira morreu o 28-6-1962. D.E.P. A súa muller Sofía, os seus fillos J. Antonio e M. Esther Vázquez Otero”. Tamén se empregou a nosa lingua para honrar o nicho de María del Carmen Otero Zapatero (1932-2011), Cayetano Pérez Pérez (1927-1982) e Gumersindo Pérez Otero (1961-1988): “Un tempo para vivir, un tempo para lembrar”.
Na parte nova do cemiterio, á que se accede por unha escalinata de pendente pronunciada, achamos a sepultura de Sara Otero Espasandín (†1992), irmá do poeta e científico Xosé Otero Espasandín (1900-1987) cuxos restos repousan en terra allea (Bethesda, Washington), contravindo o seu desexo: “Pídoche, Castrodiz, dende esta terra envellecida nova, metro e medio de chan pra cando morra” (“Pico de Castrodiz”, 1942). Unha fonte de auga cantareira mana do camposanto.
Xa na xornada do sábado 27, desprazámonos ao cemiterio de Quireza. A igrexa (sécs. XVII e XIX), baixo a advocación de San Tomé, orienta a súa portada cara ao solpor. Edificio duns 22 m de lonxitude. Por riba da porta grande, lese a inscrición: “Se hizo esta obra [...]. Año de 1847”. No centro do frontón partido, un fornelo garda a talla do padroeiro. Campanario de dous corpos. O superior, octogonal. No inferior, alóxase unha campá. No alto da torre, uns altofalantes proxectan aos catro ventos as badaladas horarias (pregravadas). Desaxeitado xogo de vidreiras.
A diferenza do visto anteriormente (liña de panteóns circundando o adro), a necrópole de Quireza, estruturada en tres niveis, ábrese cara ao sur e cara ao leste, converténdose nun miradoiro privilexiado das aldeas, do val do Quireza e do pico de Castrodiz. Ao nivel da estrada de acceso e da explanada do aparcadoiro (nivel inferior-recanto sueste), construíuse, de costas á igrexa, un panteón.
O conxunto de Quireza é o máis coidado, amplo e monumental (restaurado en outubro de 2006). Sen considerar a superficie dos inmóbeis (igrexa, casa reitoral, panteóns...), o recinto sagro sobrepasa os 5.000 m2.
Nós achegámonos polo sur, deixándonos guiar polo aliñamento de cruceiros que, en número de once (máis dous pedestais orfos), arman un incompleto viacrucis (botamos en falla catro elementos). Preside o anteadro (espazo lousado) un fermoso cruceiro de fuste helicoidal da autoría de Antonio Ferreiro (ano 1902), superando en esvelteza ao seu xemelgo de Cerdedo. Na basa do fuste (octogonal), labráronse tres instrumentos da Paixón (a escada, a lanza e a vara coa esponxa). O segundo cruceiro, de menor altura, presenta un pedestal enfeitado con catro caveiras (unha por cada canto), un sapo, un lagarto e dous pares de tibias en cruz. Á esquerda, observamos a arruinada casa reitoral, con solaina ao nacente, soportada por oito piares. Na veiga anexa, érguese un hórreo.
Accedemos ao adro. No chan, a superficie ocupada polas lápidas sobrepasa os 700 m2, arrodeando a igrexa, agás polo resío posterior. Á esquerda, batemos de primeiras, cun panteón dotado de altar baixo baldaquino: “Año 1967. Propiedad de don Erundino Gago Blas” (antigo párroco).
Nunha das tumbas terreñas lemos: “D.O.M. A la memoria de Isolina Gamallo Barreiro. Falleció [...] de 1810 a los 20 años de edad. D.E.P.” Tan só un ano antes, en abril de 1809, en plena Guerra da Independencia, Quireza padeceu a acometida sanguenta do exército francés. O antiquísimo acrónimo fúnebre D.O.M. correspóndese á expresión latina Deo optimo maximo (Para o mellor e máis grande deus”), dedicada a Xúpiter. Posteriormente, foi cristianizada, pasando a significar “Para Deus, o mellor e o máis grande”. Outras datas recuadas e lexíbeis son as de 1860 e 1891.
Na terra, tamén nos chama a atención a lápida de Antonio Touriño García “Ordenado de misa” (†1911), disposta en sentido contrario ás outras. Así mesmo, outra cuxa inscrición é un signo de interrogación acompañando as letras “J E”. E outra, enfeitada co risco de Salomón: “Aquí descansan las cenizas de Rosa Arén y de sus hijas Manuela y Nemesia D.E.P. Recuerdo de Máxima Portela que jamás las olvida”. Hai epitafios que son novelas.
As lápidas máis vellas adobíanse coa rosácea de seis pétalos. Nalgúns casos, a rosácea substitúe a cruz. Ao respecto, cómpre salientar a rosácea (ou roda celta) labrada na lápida que ten por inscrición: “D.O.M. Manuel Paz falleció el 2[¿?] junio de 1907 a los 79 años de edad. D.E.P.” Talvez, sexa reutilización dunha estela romana. Son frecuentes os baixorrelevos de caveiras na cabeceira e tibias cruzadas e gadañas aos pés. Rexistramos, de trazo rudo, outros dous corazóns.
Pola banda esquerda, dezasete panteóns reproducen o mesmo esquema construtivo: vertical de tres nichos baixo arco oxival de interior trilobulado cuxo remate é unha cruz ou unha imaxe. Dos dezasete, trece son similares.
No cabo do camposanto, atopamos epitafios en galego: “Aquí dorme no derradeiro sono o noso bon Antonio Garrido Pintos que finou o 22 de outubro de 1995 ós 73 anos de idade. A túa familia ha de quererche namentras que viva”. No nicho de baixo: “Tatiana Ulla Garrido (*1974-†2009). Sempre estarás connosco”.
Tras o vidro que pecha o nicho de Manuel Borrajo Otero (†2007), lemos nun carteliño: “Manolito. Adios, vista dos meus ollos non sei cando nos veremos. Tus sobrinos/as”. No cinceiro dos Garrido Fraíz e Bouzas Piñeiro: “Descansan na paz do Señor”. No nicho de Serafín Ovelleiro Blanco (†2000) e María Pereiras Gómez (†1970): “Rdo. da súa familia”.
Dous panteóns subterráneos acóutanse por cadeas que penden de seis ou oito chantos. Achegada á parede sur da igrexa, acho a tumba de meu tío avó Francisco Solla (†1952), avantaxado canteiro, oriúndo da aldea de Abelaíndo, alcumado “Mans de ouro”.
No terceiro nivel do cemiterio, na segunda fileira de panteóns, atopamos o nicho de Severino Rascado Portos, da aldea de Mamoalba, que morreu en 2013 aos 90 anos de idade. Unha fotografía do vello socialista, cos seus característicos óculos, olla para nós tras o cristal. E o pensamento asolágase cos versos do poeta Eliseo Diego: “La muerte es ese amigo que aparece en las fotografías de la familia, discretamente a un lado, y al que nadie acertó nunca a reconocer”.
.
.
.